j0m klik2

Monday 9 May 2011

- kisah anak yg dibuang dr ibu nya sndiri -

mak....adik lapa...nk eskrem..b0leh? mesti ampa penah mengada2 dgn mak mcm nie kan? ngaku je la... 
  
kan...yg ni p0n...tlg mak wat bakar smpah ke...eh...ada org xpnh...yela...nnt tangan kasar..cis...

tgk..ampa nakal...panjat dinding....tgk mak risau...isk...teruk...

as salam........
semua org sayang kan mak dia kan? dan mak mana yg x sayangkan anak dia kan?
penah x ampa semua dgr ayat2 mcm tu...kan...kita telah didik dari kecik smpai besar...dengan kasih sayang dr seorang ibu yang melahirkan kita......
tak kira lah...dari mana kita berasal...dari keturunan kaya...miskin....ibu sentiasa akan mengutamakan anak-anak dia dahulu daripada dia sendiri...
seorang ibu rela ikat perut demi anak-anaknya lapar.....rela mencari rezeki utk sesuap nasi utk anak....dan dia rela tidak makan asal dpt melihat anak nya dapat menjamah makanan....
itu lah mengorbanan yang di lakukan oleh seorang insan yang bergelar IBU......

terpanggilnya aku pagi buta nk buat entry baru nie..sebab aku sebak mendengarkan satu kisah dalam radio sebentar tadi....kisah yang berlainan...dan amat kejam...
:'(

cerita yang amat memilukan bagi sapa yang dgr....
kisah dia macam nie...pemanggil tu bernama man jadi...aku translitkan panggilan 'saya' merujuk kpd man tu...

saya tak penah mendapat kasih sayang seorang ibu....sedikit pun saya tak pernah mengenal apa itu erti kasih sayang seorang ibu.....kerana saya telah dibesarkan di pusat asuhan...dari saya berumur 2 hari....setelah sy besar...sy mendapat tahu tentang asal usul saya....saya telah di buang oleh ibu saya di tepi tong sampah......cuba bayangkan asal saya dr tong sampah dan dikutip oleh seseorang dan menghantar sy ke pusat asuhan....saya dibesarkan tanpa kasih sayang seorang ibu...malahan tanpa ayah....saya tak kenal siapa ibu saya...dari mana asal dia..apa nama dia.....macam mana wajah ibu saya....

saya sedih..saya dan teramat sedih....kenapa saya dibuang dgn cara begitu..
kadang2 saya cemburu..saya cemburu melihat keluarga orang lain..yang mempunyai kedua-dua ibu bapa....semua anak mengenali siapa ibu bapa dia....dan dibesarkan dgn penuh kasih sayang.....sy tringin dibelai...ingin didik dgn ibu saya sendiri....
tapi kenapa dugaan ini saya trima...

kenapa.....sedangkan binatang sendiri p0n sayang pada anak dia...inikan pula manusia yang dianugerahkan akal fikiran supaya berfikir...kenapa b0leh ibu saya buat mcm ni thadap saya...
saya sedih tiap kali saya sambut hari ibu...saya tak dapat menyambutnya kerana saya tak kenal siapa ibu saya...siapa saya yg sebenarnya....mana asal usul saya.....
pada hari raya pula....saya sentiasa menumpang beraya di rumah kawan-kawan.....pada mereka shj sy menumpang kasih...merasai nikmat mempunyai keluarga....sanak saudara.....
saya tak tau nk cakap apa......saya nak marah benci pada ibu saya? tapi dia melahirkan sy kedunia nie....nk sy mencari dia...smpai bila saya tak kan jmpa...kerna saya di buang selepas dilahirkan...identiti siapa ibu saya p0n saya tidak tahu....saya sebak.....sebak......dan sekarang saya sudah berumur 25taon...selama 25taon...saya tidak kenal....SIAPA IBU SAYA....



begitulah kita hidup didunia nie...dugaan dari Allah datang dengan pelbagai jenis....oleh itu....setiap ujian yg diturunkan..hendaklah kita sentiasa melihat org dibawah kita untuk buat kita lebih mensyukuri apa yg telah kita ada..tapi...bagi saya...ttg kisah hidup cerita di atas...dia sepatotnya...bersyukur kerana...dia telah di jumpai oleh seseorang lalu membawanya ketempat lebih selamat...ada sesetengah bayi.....meninggal dunia di tmpt2 yang dimana mereka dibuang..kadang2 ada anjing yg memakannya.....jadi bersyukurlah walaupun anda dibesarkan tnpa ibu disisi..tapi.....anda masih lagi mampu bernafas di bumi Allah....
setiap perbuatan pasti akan ada pembalasan.....dan sentiasa lah mengingati pada yang
MAHA PENCIPTA.....


sekian...sayangi lah ibu anda......